DDD Logo

 

Inventarisbeheersysteem

  IBS startscherm
Startscherm InventarisBeheerSysteem

Het Inventaris Beheer Systeem (IBS) is een systeem voor het beheren van een inventaris:

  • Relatiegegevens: relatiegegevens zoals naam-adres-woonplaats van leveranciers en reparateurs opslaan; contactpersonen, verzendadressen, etc. vastleggen.
  • Voorraad: tonen van de status van de voorraad en de status van de inventaris.
  • Locaties: overzichten van de inventaris per locatie, inclusief historische overzichten.
  • Reparaties: bijhouden van de lopende reparaties en een historisch overzicht van de reparaties per artikel.

Top

Aanvraagformulier voor een licentiecode

Belangrijkste voordelen

Het InventarisBeheerSysteem (IBS) is een databasetoepassing in Microsoft Access die door de grote flexibiliteit en het continue overzicht van de status veel onnodig werk bespaart. Sterke punten van dit systeem zijn:

  • Het uitgebreide en geïntegreerde voorraadbeheer:
    Het systeem biedt een continu overzicht van de voorraad in verschillende locaties. De voorraad wordt op artikelniveau bijgehouden en daardoor is ook een optimale controle mogelijk. De status (b.v. op voorraad, op locatie, in reparatie) is altijd zichtbaar en wordt automatisch bijgewerkt.
  • De gebruikersvriendelijkheid.
    Naast de mogelijkheden die Windows en MS Access al bieden, wordt een grote gebruikersvriendelijkheid bereikt door een logische structuur van de invoerschermen. Alle gegevens zijn met een paar muisklikken op duidelijke knoppen te bereiken, en via voorzieningen voor snelle invoer met het toetsenbord. Hierdoor werkt de gebruiker in een veilige, robuuste, omgeving met de uitgebreide mogelijkheden van MS Access onder handbereik.
  • Gebruik in een netwerk.
    Wanneer het bedrijf een intern netwerk heeft, kan het programma zonder aanpassingen via dit netwerk gebruikt worden. Zo kan op meerdere werkplekken met dezelfde gegevens gewerkt worden.
    Wanneer u toegang heeft tot een SharePoint server (b.v. via Office365), dan is het programma ook via Internet te gebruiken.
  • Contact met de ontwerper.
    Door de kleinschalige opzet is het altijd snel overleg mogelijk over problemen of andere wensen.
  • De mogelijkheid om het programma op maat te maken.
    In overleg met de ontwerper kan het programma altijd worden aangepast aan de specifieke omstandigheden van het bedrijf. Voorbeelden hiervan zijn het aanpassen van de lay-out aan de huidige formulieren, en het toevoegen van extra typen rapportages.
  • In de standaard versie is het pakket na registratie gratis beschikbaar.

Top

De database is opgezet als een zgn. relationele database. Gegevens kunnen worden ingevoerd per artikel, maar vaak terugkerende kenmerken worden apart bijgehouden. Via verschillende schermen worden de definities van de meeste weinig veranderlijke kenmerken vastgelegd. Voorbeelden zijn de namen van de producten, merken, locaties, contactpersonen, probleemtypen, etc.

De database bestaat uit twee delen: het programma en de data. Het programma is de zgn. "front-end" (het bestand InventarisBeheerSysteem.accde) en de data wordt ook wel de “back-end” genoemd (b.v. het bestand IBS_Basis_data.accdb). Ingeval van een nieuwe versie wordt in de meeste gevallen alleen het programma opnieuw geïnstalleerd, en blijven de data (de ingevoerde gegevens) bewaard. Het kan voorkomen dat de gevraagde wijziging zo ingrijpend is dat er ook veranderingen in het bestand met de data nodig zijn. In dat geval wordt het data bestand per e-mail uitgewisseld, en is het systeem na een paar dagen weer operationeel.

Programma

IBS werkt onder Windows-7, Windows-8 en Windows-10. Het programma heeft minder dan 20 MB vrije schijfruimte nodig. De gebruiker moet zelf een recente versie van de gratis MS-Access Runtime toepassing installeren (er is dan geen MS Access nodig op de PC, zie Downloads). Wanneer op de PC een recente versie (inclusief service-packs en updates) van Access (versie 2010, 2013, 2016 of via Office 365) is geïnstalleerd, is de Runtime toepassing uiteraard niet nodig.

IBS is beschikbaar in twee vormen:

  • Een standaard versie kan gratis van de website worden gedownload.
    Dit is het complete programma met alle standaard functies, maar er moet wel met het formulier op de website een gratis licentiecode aangevraagd worden. De licentiecode wordt per e-mail verstuurd.
  • Een aangepaste versie kan gemaakt worden in overleg.
    Een dergelijke versie zal specifieke wensen van de gebruiker bevatten. In principe is “alles” mogelijk. In praktijk is er dan meestal al contact geweest op basis van de ervaringen met de standaard versie.

Top

Veel gestelde vragen

Kilk hier: FAQ

Voor nadere informatie over IBS kan contact worden opgenomen met ons via e-mail.

Prijzen (excl. BTW):

BeschrijvingPrijs
InventarisBeheerSysteem, standaard versie.gratis

Top

Formulier voor het aanvragen van licentiecodes.

Selecteer de gewenste items en geef aan hoe wij u kunnen bereiken. Verstuur daarna het aanvraagformulier.
De standaard versie is gratis te downloaden, maar voor volledig gebruik moet met onderstaand formulier een gratis licentiecode worden aangevraagd.

Stuur een licentiecode voor de standaard versie naar het ingevulde E-mail adres
       (vul naam, IBS serienummer en e-mail in).
Neem contact met mij op.
       (vul naam en e-mail in; het IBS serienummer is niet nodig).

Mevr.       Dhr.
Voornaam of Voorletters
Voorvoegsels
Achternaam
Adres
Postcode
Woonplaats
Telefoon
IBS serienummer
E-mail
(uw email adres is veilig bij ons;
wij hebben net zo'n hekel aan spam als u ...)
Hoe heeft u IBS gevonden? 
(b.v. Google, anders ...)

Top